بررسی اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط متقابل بر حلتعارض میانفردی مدیران |
کد مقاله : 1031-SNIOPC |
نویسندگان |
فاطمه محمد حسین پور *1، فریبا حسنی2، عبدالله شفیع آبادی3، افسانه قنبری پناه2 1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 3گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
حلتعارض میانفردی از مهمترین مهارتهای مدیران به شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف «بررسی اثربخشی آموزش الگوهای تحلیل ارتباط متقابل بر حلتعارض میانفردی مدیران» انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش،نیمهآزمایشی با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه مدیران مرد میانی شرکت پارسخودرو و نمونه پژوهش، شامل44 نفر بودند که به شیوه تصادفی در گروهها جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از پرسشنامه حلتعارض و پروتکل آموزش تحلیل ارتباط متقابل. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با نرم افزار SPSS16 استفاده گردید. یافته ها نشان داد که آموزش الگوهای تحلیل ارتباط متقابل بر حل تعارض میان فردی مدیران تاثیر معناداری دارد و این تاثیر در پیگیری دوماهه پایدار بود. نتایج حاکی از آن بود که آموزش تحلیل ارتباط متقابل می تواند به مدیران کمک کند تا تعارضهای میانفردی را به نحو موثری حل کنند و سازمانها نیز می توانند با ارائه این آموزشها به مدیران خود، تعارضات سازمان را مدیریت نمایند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل ارتباط متقابل، حلتعارض میان فردی |
وضعیت: پذیرفته شده |