بررسی نقش مهارت مدیران بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش تهران |
کد مقاله : 1012-SNIOPC |
نویسندگان |
غزاله مهنا *1، یلدا دلگشایی2، بهارک شیرزاد کبریا3 11دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تحقیقات آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) 3هیات علمی تمام وقت تهران مرکزی |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی نقش مهارت مدیران بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش تهران بود. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و بر مبنای روش، یک پژوهش توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 514 نفر از مدیران مدارس دوره اول متوسطه پسرانه منطقه 1 شهرتهران بود. جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، به طوری که 220 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای مدیران کاتز(2000) و پرسشنامه عملکرد مدیران بود. جهت تحلیل فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل (lisrel8.8) استفاده شده است. نتایج نشان داد مهارت انسانی مدیران بر عملکرد آموزشی آموزش و پرورش تاثیر دارد. مهارت ادراکی مدیران در عملکرد مدیران آموزش و پرورش تاثیر دارد. مهارت فنی مدیران در عملکرد مدیران آموزش و پرورش تاثیر دارد. بر اساس نتایج بازنگری در نظام دورههای مهارت آموزی معلمان و مدیران، چگونگی انتخاب محتوا و روش اجرای دورههای مهارتآموزی، در زمینه مهارت ادراکی یک ضرورت اساسی است. |
کلیدواژه ها |
مهارت مدیران، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، مهارت فنی، عملکرد مدیران. |
وضعیت: پذیرفته شده |